ΕπικαιρότηταΣυνεντεύξεις

Ι. Μπούγας : “θα κάνω ότι είναι δυνατό για την ταχεία έγκριση και χρηματοδότησή της”

“Φ” : Σε ένα δελτίο τύπου σας το Δεκέμβριο του 2021 είχατε δηλώσει μετά από σύσκεψη με την κ Λίνα Μενδώνη, μεταξύ άλλων, ότι αποφασίσατε τον ανακαθορισμό των ορίων των Ζωνών Α΄ και Β αλλά και τον καθορισμό των χρήσεων γης και όρων δόμησης της ζώνης Β’ του Δελφικού τοπίου . Θέλετε να μας πείτε αν έχουμε εξελίξεις πάνω σε αυτό;
Ι. Μπούγας :
Ο καθορισμός των ζωνών Α και Β του Δελφικού τοπίου έχει γίνει με το ΦΕΚ 147/ΑΑΠ/2012.
Αυτό στο οποίο προφανώς αναφέρεστε αφορά στην προώθηση , με πρωτοβουλία του Υπουργείου Πολιτισμού, ως επισπεύδοντος Υπουργείου προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος της ΚΥΑ για τον καθορισμό των χρήσεων γης και όρων δόμησης της ζώνης Β’ του Δελφικού τοπίου.
Αν και ο καθορισμός αυτός γίνεται από το νόμο και εν πολλοίς το Γενικό Χωροταξικό του Δήμου Δελφών, ωστόσο, όπως είχε δηλώσει και η Υπουργός Πολιτισμού στη σύσκεψη, που διεξήχθη το Δεκέμβριο του 2021, προωθείται ΚΥΑ για τον ειδικότερο και σαφέστερο καθορισμό των προϋποθέσεων αξιοποίησης ακινήτων, που βρίσκονται στη ζώνη Β’ ώστε να μπορεί να σχεδιάζονται με ακρίβεια οι συμβατές δραστηριότητες σε αυτά.
Επειδή πρόθεσή μας είναι να κάνουμε τους Δελφούς έναν παγκόσμιο προορισμό για διεξαγωγή συνεδρίων και άλλων εκδηλώσεων και ήδη ανακοινώθηκε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό στην Άμφισσα η κατασκευή σύγχρονου Συνεδριακού Κέντρου, που θα μπορεί να ανταποκρίνεται στις τρέχουσες και μελλοντικές αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις που δεν μπορεί να καλύψει στο σύνολό τους το ΕΠΚΔ, η διαδικασία ολοκλήρωσης της ΚΥΑ έχει ανασταλεί εωσότου αποφασιστεί η ακριβής θέση ανέγερσης το Κέντρου.

“Φ”: Μετά την απένταξη του παραλιμνίου από το Ταμείο Ανάκαμψης δηλώσατε ότι αποτελεί δέσμευση του πρωθυπουργού αλλά και δική σας η χρηματοδότηση του έργου από άλλο πρόγραμμα. Ποιο είναι αυτό και πότε θα έχουμε τις σχετικές ανακοινώσεις;
Ι. Μπούγας:
Πράγματι για τον παραλίμνιο ο Πρωθυπουργός έχει πει επί λέξει: «…ένα έργο το οποίο θα γίνει, έχετε τη διαβεβαίωσή μας. Είναι απολύτως απαραίτητο να γίνει για λόγους περιβαλλοντικούς και αναπτυξιακούς…».
Προσωπικά έχω επανειλημμένα δηλώσει ότι φιλοδοξώ να είναι ένα από τα μεγάλα και σημαντικά έργα που θέλω ν ΄αφήσω στον τόπο ως βουλευτής.
Όπως το Μπράλος – Άμφισσα, το φράγμα στην Τολοφώνα, το λιμάνι της Ιτέας, το αρδευτικό έργο του ελαιώνα της Άμφισσας και άλλα έργα, που εκτελούνται, μετά από πολλές δεκαετίες στη Φωκίδα, όταν υλοποιηθούν, παραδοθούν και αξιοποιηθούν είμαι βέβαιος ότι θα αλλάξουν τη μοίρα του τόπου μας.
Η κατασκευή του παραλιμνίου θα δώσει περιβαλλοντικά αποδεκτή λύση στη διάθεση των λυμάτων των πέριξ της λίμνης οικισμών, που σήμερα οδηγούνται χωρίς επεξεργασία στη λίμνη. Η αντιμετώπιση αυτού του μείζονος περιβαλλοντικούπροβλήματος θα επιτρέψει την άρση των υφιστάμενων σήμερα πολύ αυστηρών περιορισμών, που εδώ και μισό αιώνα στραγγαλίζουν οποιαδήποτε δραστηριότητα σε ολόκληρη την ορεινή Δωρίδα και θα οδηγήσει σταδιακά στην ανάπτυξή της. Επιπλέον θα απαλλάξει το Ελληνικό Δημόσιο από την ετήσια πληρωμή, ποσού 1.000.000 ευρώ για την απομάκρυνση των λυμάτων των Φυλακών Μαλανδρίνου, καθώς με βάση τη μελέτη η κατασκευή του εξυπηρετεί και τις Φυλακές και θα βελτιώσει ασφαλώς την ποιότητα του νερού της λίμνης, που υδροδοτεί το λεκανοπέδιο.
Πρόκειται επομένως για έργο μείζονος εθνικής σημασίας και ως τέτοιο έχει χαρακτηριστεί και από την Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, που μετά από αίτημα και εισήγησή μου συζήτησε το θέμα σε ειδική συνεδρίασή της, ενώ αντιπροσωπεία των μελών της πραγματοποίησε αυτοψία στην περιοχή, διαπιστώνοντας την απαράδεκτη κατάσταση, που επικρατεί αναφορικά με τη διάθεση των λυμάτων.
Και είναι απορίας άξιο πώς η ΕΥΔΑΠ παρακολουθεί απλά το πρόβλημα χωρίς μέχρι σήμερα να συμβάλει στην επίλυσή του, αν και την αφορά άμεσα.
Το έργο εντάχθηκε προς χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης. Εξαρχής ήταν απολύτως καθαροί οι όροι για την υλοποίησή του και οι βραχείες και ανελαστικές προθεσμίες. Η σύμβαση έπρεπε να υπογραφεί έως 31.Δεκεμβρίου.2023.
Η επικαιροποίηση των μελετών από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Δωρίδος, η ολοκλήρωση της διοικητικής διαδικασίας και η έγκριση των επιπλέον όρων από το Τεχνικό Συμβούλιο Δ.Ε έγινε περί τα τέλη Νοεμβρίου.2023. Για να μην υπάρξει οριζόντιο πρόβλημα με τη χρηματοδότηση έργων του Ταμείου για τη Χώρα, απεντάχθηκε, καθώς ήταν αδύνατο να ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία και να επιτευχθεί η υπογραφή της σύμβασης έως 31.12.2023.
Η αδυναμία χρηματοδότησης του έργου από πόρους του Τ.Α δεν οδηγεί σε ματαίωση κατασκευής του. Ήδη έχει ολοκληρωθεί η ανοικτή διαδικασία δημοπράτησης και έχει προκύψει μειοδότης ο οποίος θα αναλάβει την υλοποίηση της κατασκευής. Το Ελεγκτικό Συνέδριο θα επανέλθει για τον προσυμβατικό έλεγχο του έργου το Σεπτέμβριο κι εφόσον δεν υπάρξουν παρατηρήσεις θα υπογραφεί η Σύμβαση.
Η χρηματοδότησή του μπορεί να γίνει είτε από εθνικούς πόρους, με συμμετοχή της ΕΥΔΑΠ, η οποία έχει υποχρέωση να συνεισφέρει οικονομικά, είτε με επανένταξή του στο ΤΑ και ταυτόχρονη αναδρομική παράταση της σύμβασης έως 31.12.2024, όπως ζήτησε ο Περιφερειάρχης κ. Σπανός.
Οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν από την Κυβέρνηση.

“Φ”: Θα αξιοποιηθεί τελικά η μαρίνα της Ιτέας;
Ι . Μπούγας:
Όπως γνωρίζετε η Μαρίνα Ιτέας έχει περάσει στη διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ.
Η αξιοποίησή της αποτελεί επίσης κυβερνητική και προσωπική μου δέσμευση και βρίσκομαι σε συνεχή συνεργασία με τη Διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ για το θέμα αυτό.
Από το 2019 μέχρι σήμερα έγιναν δύο (διεθνείς) διαγωνισμοί για την παραχώρησή της. Αν και υπήρξε ενδιαφέρον για διαφορετικούς λόγους δεν τελεσφόρησαν.
Στο μεταξύ με βάση τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπως διαμορφώθηκε από υποθέσεις διαγωνισμών, που αφορούσαν άλλες παραχωρήσεις Μαρινών σε λιμένες της Χώρας, τροποποιήθηκαν οι όροι της παραχώρησης, γεγονός, που σημαίνει ότι το ΤΑΙΠΕΔ για να προχωρήσει νόμιμα το διαγωνισμό οφείλει να διαμορφώσει τη διακήρυξη και να την προσαρμόσει στα νέα δεδομένα.- Παράλληλα θα τρέξει η διαδικασία για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, ώστε να είμαστε πλήρως έτοιμοι νομικά και ουσιαστικά για το νέο διαγωνισμό, που είμαι αισιόδοξος ότι θα καταλήξει σε ανάδοχο για την αξιοποίηση της Μαρίνας που αποτελεί το έργο, το οποίο μαζί με την αναμόρφωση του παραλιακού μετώπου, το νέο λιμάνι και το υδατοδρόμιο θα δημιουργήσει μια τεράστια δυναμική ανάπτυξης για την Ιτέα και την ευρύτερη περιοχή.

“Φ” : Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Άμφισσα με τους Ρομά είναι πολυπαραγοντικό και σίγουρα δυσεπίλυτο. Πως θεωρείτε ότι μπορεί να λυθεί και ποιος είναι ο ρόλος σε αυτό του βουλευτή, του Δημάρχου αλλά και του αντιπεριφερειάρχη;
Ι. Μπούγας:
Πράγματι με τους Ρομά έχει δημιουργηθεί εδώ και χρόνια ένα κοινωνικό πρόβλημα, που απασχολεί τους πολίτες του Δήμου Δελφών και ειδικότερα της Άμφισσας.
Η κατάσταση με τα παραπήγματα στην ανατολική είσοδο της πόλης και η παραβατικότητα που αποδίδεται σε αυτούς δημιουργούν συνθήκες έντασης, κοινωνικού αποκλεισμού και περιθωριοποίησή τους.
Ο κοινωνικός αποκλεισμός τους και η περιθωριοποίησή των ρομά δεν είναι ανεκτά σε μια πολιτισμένη κοινωνία.
Συντηρούν ένα φαύλο κύκλο παραβατικής συμπεριφοράς, που ολοένα και περισσότερο θα αποκλίνει και θα συγκρούεται με τους κανόνες και τις αξίες, που μοιραζόμαστε όλοι οι πολίτες του Δήμου Δελφών. Το πιο επικίνδυνο είναι ότι εντείνουν το αίσθημα της εχθροπάθειας που η εμπειρία του πρόσφατου σχετικά παρελθόντος δείχνει ότι μπορεί να πυροδοτήσει ανεξέλεγκτες καταστάσεις και να αποτελέσει την αιτία πρόκλησης τραγικών γεγονότων, που θα θέσουν σε κίνδυνο την κοινωνική συνοχή και βασικά έννομα αγαθά.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού έχουν την αρμοδιότητα και ευθύνη να εκπονήσουν και υλοποιήσουν σχέδια διαχείρισης και σχέδια μετεγκατάστασης των ρομά, που διαβιούν στα διοικητικά τους όρια. Ιδιαίτερη σημασία δίνω στο σχέδιο διαχείρισης, που πρέπει να περιλαμβάνει την καθημερινή επαφή με τους ρομά, επαγγελματιών (κοινωνικών λειτουργών, ψυχολόγων, εκπαιδευτικών κλπ), που θα επιχειρήσουν να οικοδομήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης μαζί προβλήματος θα επιτρέψει την άρση των υφιστάμενων σήμερα πολύ αυστηρών περιορισμών, που εδώ και μισό αιώνα στραγγαλίζουν οποιαδήποτε δραστηριότητα σε ολόκληρη την ορεινή Δωρίδα και θα οδηγήσει σταδιακά στην ανάπτυξή της. Επιπλέον θα απαλλάξει το Ελληνικό Δημόσιο από την ετήσια πληρωμή, ποσού 1.000.000 ευρώ για την απομάκρυνση των λυμάτων των Φυλακών Μαλανδρίνου, καθώς με βάση τη μελέτη η κατασκευή του εξυπηρετεί και τις Φυλακές και θα βελτιώσει ασφαλώς την ποιότητα του νερού της λίμνης, που υδροδοτεί το λεκανοπέδιο.
Πρόκειται επομένως για έργο μείζονος εθνικής σημασίας και ως τέτοιο έχει χαρακτηριστεί και από την Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, που μετά από αίτημα και εισήγησή μου συζήτησε το θέμα σε ειδική συνεδρίασή της, ενώ αντιπροσωπεία των μελών της πραγματοποίησε αυτοψία στην περιοχή, διαπιστώνοντας την απαράδεκτη κατάσταση, που επικρατεί αναφορικά με τη διάθεση των λυμάτων.
Και είναι απορίας άξιο πώς η ΕΥΔΑΠ παρακολουθεί απλά το πρόβλημα χωρίς μέχρι σήμερα να συμβάλει στην επίλυσή του, αν και την αφορά άμεσα.
Το έργο εντάχθηκε προς χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης. Εξαρχής ήταν απολύτως καθαροί οι όροι για την υλοποίησή του και οι βραχείες και ανελαστικές προθεσμίες. Η σύμβαση έπρεπε να υπογραφεί έως 31.Δεκεμβρίου.2023.
Η επικαιροποίηση των μελετών από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Δωρίδος, η ολοκλήρωση της διοικητικής διαδικασίας και η έγκριση των επιπλέον όρων από το Τεχνικό Συμβούλιο Δ.Ε έγινε περί τα τέλη Νοεμβρίου.2023. Για να μην υπάρξει οριζόντιο πρόβλημα με τη χρηματοδότηση έργων του Ταμείου για τη Χώρα, απεντάχθηκε, καθώς ήταν αδύνατο να ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία και να επιτευχθεί η υπογραφή της σύμβασης έως 31.12.2023.
Η αδυναμία χρηματοδότησης του έργου από πόρους του Τ.Α δεν οδηγεί σε ματαίωση κατασκευής του. Ήδη έχει ολοκληρωθεί η ανοικτή διαδικασία δημοπράτησης και έχει προκύψει μειοδότης ο οποίος θα αναλάβει την υλοποίηση της κατασκευής. Το Ελεγκτικό Συνέδριο θα επανέλθει για τον προσυμβατικό έλεγχο του έργου το Σεπτέμβριο κι εφόσον δεν υπάρξουν παρατηρήσεις θα υπογραφεί η Σύμβαση.
Η χρηματοδότησή του μπορεί να γίνει είτε από εθνικούς πόρους, με συμμετοχή της ΕΥΔΑΠ, η οποία έχει υποχρέωση να συνεισφέρει οικονομικά, είτε με επανένταξή του στο ΤΑ και ταυτόχρονη αναδρομική παράταση της σύμβασης έως 31.12.2024, όπως ζήτησε ο Περιφερειάρχης κ. Σπανός.
Οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν από την Κυβέρνηση.

“Φ”: Θα αξιοποιηθεί τελικά η μαρίνα της Ιτέας;
Ι . Μπούγας:
Όπως γνωρίζετε η Μαρίνα Ιτέας έχει περάσει στη διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ.
Η αξιοποίησή της αποτελεί επίσης κυβερνητική και προσωπική μου δέσμευση και βρίσκομαι σε συνεχή συνεργασία με τη Διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ για το θέμα αυτό.
Από το 2019 μέχρι σήμερα έγιναν δύο (διεθνείς) διαγωνισμοί για την παραχώρησή της. Αν και υπήρξε ενδιαφέρον για διαφορετικούς λόγους δεν τελεσφόρησαν.
Στο μεταξύ με βάση τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπως διαμορφώθηκε από υποθέσεις διαγωνισμών, που αφορούσαν άλλες παραχωρήσεις Μαρινών σε λιμένες της Χώρας, τροποποιήθηκαν οι όροι της παραχώρησης, γεγονός, που σημαίνει ότι το ΤΑΙΠΕΔ για να προχωρήσει νόμιμα το διαγωνισμό οφείλει να διαμορφώσει τη διακήρυξη και να την προσαρμόσει στα νέα δεδομένα.- Παράλληλα θα τρέξει η διαδικασία για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, ώστε να είμαστε πλήρως έτοιμοι νομικά και ουσιαστικά για το νέο διαγωνισμό, που είμαι αισιόδοξος ότι θα καταλήξει σε ανάδοχο για την αξιοποίηση της Μαρίνας που αποτελεί το έργο, το οποίο μαζί με την αναμόρφωση του παραλιακού μετώπου, το νέο λιμάνι και το υδατοδρόμιο θα δημιουργήσει μια τεράστια δυναμική ανάπτυξης για την Ιτέα και την ευρύτερη περιοχή.

“Φ” : Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Άμφισσα με τους Ρομά είναι πολυπαραγοντικό και σίγουρα δυσεπίλυτο. Πως θεωρείτε ότι μπορεί να λυθεί και ποιος είναι ο ρόλος σε αυτό του βουλευτή, του Δημάρχου αλλά και του αντιπεριφερειάρχη;
Ι. Μπούγας:
Πράγματι με τους Ρομά έχει δημιουργηθεί εδώ και χρόνια ένα κοινωνικό πρόβλημα, που απασχολεί τους πολίτες του Δήμου Δελφών και ειδικότερα της Άμφισσας.
Η κατάσταση με τα παραπήγματα στην ανατολική είσοδο της πόλης και η παραβατικότητα που αποδίδεται σε αυτούς δημιουργούν συνθήκες έντασης, κοινωνικού αποκλεισμού και περιθωριοποίησή τους.
Ο κοινωνικός αποκλεισμός τους και η περιθωριοποίησή των ρομά δεν είναι ανεκτά σε μια πολιτισμένη κοινωνία.
Συντηρούν ένα φαύλο κύκλο παραβατικής συμπεριφοράς, που ολοένα και περισσότερο θα αποκλίνει και θα συγκρούεται με τους κανόνες και τις αξίες, που μοιραζόμαστε όλοι οι πολίτες του Δήμου Δελφών. Το πιο επικίνδυνο είναι ότι εντείνουν το αίσθημα της εχθροπάθειας που η εμπειρία του πρόσφατου σχετικά παρελθόντος δείχνει ότι μπορεί να πυροδοτήσει ανεξέλεγκτες καταστάσεις και να αποτελέσει την αιτία πρόκλησης τραγικών γεγονότων, που θα θέσουν σε κίνδυνο την κοινωνική συνοχή και βασικά έννομα αγαθά.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού έχουν την αρμοδιότητα και ευθύνη να εκπονήσουν και υλοποιήσουν σχέδια διαχείρισης και σχέδια μετεγκατάστασης των ρομά, που διαβιούν στα διοικητικά τους όρια. Ιδιαίτερη σημασία δίνω στο σχέδιο διαχείρισης, που πρέπει να περιλαμβάνει την καθημερινή επαφή με τους ρομά, επαγγελματιών (κοινωνικών λειτουργών, ψυχολόγων, εκπαιδευτικών κλπ), που θα επιχειρήσουν να οικοδομήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης μαζί