ΕπικαιρότηταΠολιτικά – ΦωκίδαΤοπικά

Μπούγας και Κίντζιος ανακοίνωσαν δευτερο τμήμα του Γεωπονικού: “Δημόσιας και Ενιαίας Υγείας”

Με ψήφους 17 έναντι 4 η Σύγκλητος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου υπερψήφισε χθες την εισήγηση του πρύτανη κ Κίντζιου για ιδρυση νέου- δευτερου τμήματος στην Άμφισσα
Το τμήμα, σύμφωνα με τον κ Μπούγα, θα έχει προσωρινό τίτλο “Ενιαία και Δημόσια Υγεία” ενω ο πρυτανης του Γεωπονικού κ Σ. Κίντζιος τόνισε ότι αντίστοιχο τμήμα υπάρχει μόνο στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, στη σχολή Επιστημών Υγείας, που εδρευει στην Καρδίτσα.

Το τμήμα στην Καρδίτσα ιδρύθηκε το 2019 και ανήκει στη Σχολή Επιστημών Υγείας του Π.Θ. Διάρκεια σπουδών είναι τέσσερα (4) έτη (8 εξάμηνα) και οι απόφοιτοι παίρνουν πτυχίο «Δημόσιας και Ενιαίας Υγείας

Το αντικείμενο του νέου τμήματος

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά το πρόγραμμα του νέου τμήματος θα έχει ως πεδία:
Public / Δημόσια Υγεία: Ουσιαστικά η «Δημόσια Υγεία» αφορά την πρόληψη ασθενειών, την προαγωγή της υγείας, την προώθηση της υγιούς ζωής και την υγειονομική φροντίδα σε πληθυσμιακό επίπεδο

«Ενιαία Υγεία» (One Health concept): δηλαδή ολιστική προσέγγιση που συνδυάζει την υγεία των ανθρώπων, των ζώων, και του περιβάλλοντος — περιλαμβάνει θέματα όπως ασφάλεια τροφίμων, περιβαλλοντική υγεία, ζωονοτικές ασθένειες.

Οι απόφοιτοι μαθαίνουν — μεταξύ άλλων:
-Να εκτιμούν τις ανάγκες υγείας του πληθυσμού.

  • Να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν μέτρα πρόληψης για ασθένειες, αλλά και για θέματα δημόσιας υγείας και περιβαλλοντικής ασφάλειας.
  • Να διαχειρίζονται κρίσεις — π.χ. επιδημίες, ζωονοτικές κρίσεις, περιβαλλοντικά ή τροφιμογενή προβλήματα. – Να οργανώνουν υπηρεσίες υγείας,
  • Επαγγελματικές προοπτικές αποφοίτων

Οι απόφοιτοι του τμήματος θα έχουν πολλές επιλογές:
-Εργασία σε δημόσιες Υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας (σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο) ή σε κτηνιατρικές / περιβαλλοντικές υπηρεσίες.
-Εργασία σε ΜΚΟ που ασχολούνται με υγεία, περιβάλλον, ανθρώπινες ανάγκες, ευάλωτες ομάδες.

  • Εργασία σε διεθνείς / διακρατικούς οργανισμούς που ασχολούνται με υγεία, περιβάλλον, ασφάλεια τροφίμων, διεθνείς πολιτικές υγείας.
  • Συμμετοχή σε έρευνα, εκπαίδευση, ακαδημαϊκή σταδιοδρομία σε Σχολές Επιστημών Υγείας ή ερευνητικά ινστιτούτα

Τα μαθήματα στο Τμήμα Δημόσιας και Ενιαίας Υγείας και που μπορεί να οδηγήσει

Το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα για την εκτίμηση αναγκών υγείας, την εφαρμογή τεκμηριωμένων μέτρων πρόληψης και προαγωγής υγείας, για την προστασία του περιβάλλοντος, και για την ασφάλεια τροφίμων.
Οι φοιτητές συμμετέχουν σε πρακτική άσκηση και εκπονούν πτυχιακή εργασία.
Η φοίτηση διαρκεί 4 έτη — δηλαδή 8 εξάμηνα.
Η αποφοίτηση περιλαμβάνει 46 μαθήματα συνολικά — από αυτά 39 είναι υποχρεωτικά και 7 κατ’ επιλογήν υποχρεωτικά
Απαραίτητα στοιχεία για να πάρετε το πτυχίο είναι η επιτυχής παρακολούθηση & εξέταση των μαθημάτων, πρακτική άσκηση, και πτυχιακή εργασία. Το σύνολο της φοίτησης αντιστοιχεί σε 240 ECTS πιστωτικές μονάδες
Μεταξύ των μαθημάτων που διδάσκονται είναι:Ανατομία, Φυσιολογία, ιστορία δημόσιας και ενιαίας υγείας, αγγλική ορολογία των επιστημονικών όρων κλπ

Το τμήμα διαθέτει αρκετές εργαστηριακές υποδομές και προβλέπει πρακτικές / εργαστηριακές εμπειρίες. Συγκεκριμένα, μεταξύ των εργαστηρίων του τμήματος είναι:
-Laboratory of Public and One Health Crises Management (κρίσεων δημόσιας & ενιαίας υγείας)
-Laboratory of Epidemiology, Applied Machine Learning and Biostatistics (EMAB) (επιδημιολογία, βιοστατιστική, εφαρμοσμένη μηχανική μάθηση)
-Laboratory of One Health, Infectious Diseases and Zoonoses (LOHIDZ) (ενιαίας υγείας, μεταδιδόμενα νοσήματα, ζωονόσων)
-Laboratory of Molecular Biology and Genetics (MoBioGe)
-Laboratory of Mathematics, Computer Science and Artificial Intelligence (MCSAI Lab)
-Laboratory of Environment in Public and One Health (EPOH) (περιβάλλον και υγεία)
-Laboratory of Comparative Physiology and Pathophysiology (CPP lab)

Με άλλα λόγια στο τμήμα προβλέπεται πρακτική άσκηση ως προαπαιτούμενο για αποφοίτηση. Από καταστάσεις που έχουν δημοσιοποιηθε σχετικά με το τμήμα της Καρδίτσας οι φοιτητές έχουν κάνει εκπαιδευτικές επισκέψεις σε εργαστήρια (π.χ. σε εργαστήριο παθολογικής ανατομικής) — άρα το τμήμα δεν είναι μόνο θεωρητικό

Οι εισαχθέοι στο τμήμα της Καρδίτσας

Συμφωνα με όσα καταφέραμε να βρούμε για
το 2024 φαίνεται ότι οι εισακτέοι ήταν 111. Για το 2023, ήταν 110. και για το 2022 110 εισακτέοι.
Κοντολογίς στο τμήμα κάθε χρόνο έμπαιναν πάνω από 100 φοιτητές και σε πλήρη ανάπτυξη το τμήμα είχε περίπου 400-450 σε όλα τα έτη

Γιατί είναι σημαντικό ένα δεύτερο πανεπιστημιακό τμήμα σε μια μικρή πόλη όπως η Άμφισσα

Η παρουσία ενός δεύτερου πανεπιστημιακού τμήματος σε μια μικρή πόλη, όπως η Άμφισσα, έχει πολλαπλή σημασία, τόσο για την τοπική κοινωνία όσο και για τους φοιτητές και την ίδια την εκπαίδευση.
Αρχικά, ενισχύει τη διασπορά της γνώσης και της εκπαίδευσης εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων.
Οι φοιτητές έχουν πλέον την ευκαιρία να σπουδάσουν σε έναν διαφορετικό γεωγραφικό και κοινωνικό χώρο, χωρίς να χρειάζεται να μετακινηθούν σε μεγάλες πόλεις, μειώνοντας το οικονομικό και κοινωνικό κόστος.
Παράλληλα, η λειτουργία ενός δεύτερου τμήματος δημιουργεί οικονομική και κοινωνική ώθηση για την πόλη. Φοιτητές και καθηγητές συνεισφέρουν στην τοπική οικονομία μέσω ενοικίων, καταστημάτων, εστιατορίων και υπηρεσιών.
Η Άμφισσα αποκτά έναν πιο ζωντανό και δυναμικό χαρακτήρα, ενώ οι νέες θέσεις εργασίας που δημιουργούνται στον χώρο της εκπαίδευσης και της υποστήριξης ενισχύουν την τοπική ανάπτυξη.
Επιπλέον, η ύπαρξη ενός δεύτερου τμήματος μπορεί να ενισχύσει τη συνεργασία και τη διασύνδεση μεταξύ των τμημάτων, προωθώντας τη διεπιστημονική γνώση και την καινοτομία.
Οι φοιτητές αποκτούν πρόσβαση σε μεγαλύτερη ποικιλία μαθημάτων, εργαστηρίων και ερευνητικών δραστηριοτήτων, ενώ η πόλη γίνεται κέντρο γνώσης και επιστημονικών δράσεων.
Τέλος, η δημιουργία ενός δεύτερου τμήματος έχει κοινωνικό και πολιτιστικό αντίκτυπο. Η πόλη γίνεται πιο ελκυστική για νέους ανθρώπους, προάγεται η πολιτιστική ζωή και η κοινωνική δραστηριότητα, και ενισχύεται η εικόνα της περιοχής ως κέντρο μόρφωσης και ανάπτυξης.Συνολικά, ένα δεύτερο τμήμα στην Άμφισσα δεν αποτελεί μόνο μια εκπαιδευτική ευκαιρία, αλλά και μια σημαντική επένδυση για την τοπική κοινωνία, την οικονομία και την πολιτιστική ζωή, δημιουργώντας ένα περιβάλλον που ενισχύει τη γνώση, την καινοτομία και την κοινωνική συνοχή.

Ι , Μπούγας: “ σύγχρονο Τμήμα με μεγάλο ενδιαφέρον και ευρύτατες δυνατότητες επιστημονικής εξέλιξης”

Με την ευκαιρία της ανακοίνωσης ο κ Μπούγας σημείωσε ότι “ Πρόκειται για ένα σύγχρονο Τμήμα με μεγάλο ενδιαφέρον και ευρύτατες δυνατότητες επιστημονικής εξέλιξης και επαγγελματικής απασχόλησης “ και συμπλήρωσε : “ Η ιδιαίτερα σημαντική αυτή εξέλιξη για την πόλη της Άμφισσας και τη Φωκίδα που αποτελεί την εκκίνηση της διαδικασίας για το δεύτερο Τμήμα κατέστη δυνατή, λογω:
-της πολύ καλής λειτουργίας του Τμήματος Περιφερειακής και Οικονομικής Ανάπτυξης που πρόσφατα πιστοποιήθηκε από την Ανεξάρτητη Αρχή και αποτελεί πρότυπο λειτουργίας Περιφερειακού Πανεπιστημιακού Τμήματος και
-Της άριστης διαρκούς συνεργασίας μας με τις Πρυτανικές Αρχές, ιδίως τον Πρύτανη του Γεωπονικού και ασφαλώς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, την Υπουργό Sofia Zacharaki και τον Υφυπουργό αρμόδιο για θέματα Τριτοβαθμιας Εκπαίδευσης κ. Νίκο Παπαϊωάννου.”
Το προσεχές χρονικό διάστημα η Πρυτανεία του Γεωπονικού θα περιγράψει τα επόμενα βήματα με βασικό στόχο τη λειτουργία του από το επόμενο σχολικό-ακαδημαϊκό έτος.